Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Mateřská škola, Křivsoudov
Mateřská školaKřivsoudov

Jak vytvářet mezilidské vztahy

Jsou pravidla nutností?

I mezi dětmi předškolního věku se začínají objevovat projevy agresivity, používání silných slov, účelové lhaní, ubližování druhému. Lze tomu zabránit? Podle našich zkušeností je to dlouhý proces učení. Dítě především musí získat zkušenost, že jeho chování je nežádoucí a že vadí nejen dospělým, ale především dětem ve třídě. Jedním z prostředků je vytvoření pravidel.  

Děti přicházejí z rodin, kde jsou pravidla uplatňována v různé míře. Mnohdy není dítě přivyklé ani pravidelnému dennímu rytmu.

Proč každý potřebuje pravidla dohody, zákony?

Pravidla a dohody tu nejsou proto, aby nám kradly osobní svobodu, ale aby vymezovaly, kam mohu jít, co ještě mohu dělat, co už naopak není přijatelné a druhému může ublížit. Pravidla usnadňují naše soužití v mateřské škole,  dbají o naši bezpečnost,  zdraví a duševní pohodu. 

Pravidla v praxi

Prací s pravidly se zabýváme již delší dobu.  Zjistily jsme, že podstatné je, aby si děti tyto pravidla vyvodily samy. Není to obtížné. Stačí se dětí zeptat, co jim vadí a co by nechtěly, aby jim druzí dělali a jak udělat, aby se nám zde společně dobře žilo. Společnou dohodou a sepsáním pravidel včetně obrázků  dostávají děti i učitelky nástroj, kterým mohou při nevhodném chování argumentovat - "ty děláš tohle, ale my jsme se společně  dohodli, že se tohle nedělá protože ...  a máme to napsané". Zakazování  nemá smysl. Je třeba, aby dítě bylo ne POSLUŠNÉ, plnící bezmyšlenkovitě příkazy a zákazy, ale aby bylo ODPOVĚDNÉ. Aby vědělo proč co dělá a že to dělá z vlastního rozhodnutí, které prospívá jemu i ostatním. A to je nelehký cíl, ke kterému by mělo směřovat naše společné snažení.

Postupně jsme od zákazových pravidel přecházeli k jiné formě vyjádření. Např.  "nekřičíme" jsme nahradili "mluvíme klidně". Snažíme se pravidlo vyjádřit spíše pozitivní, nezákazovou formou. Někdy je to velmi obtížné. Z toho vyplývá, jak snadno dospělí děti zahlcují zákazy, ale jak málo jim naznačují, co  mají vlastně dělat.

Mohlo by Vás zajímat