Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Mateřská škola, Křivsoudov
Mateřská školaKřivsoudov

Předškolní a školní vzdělávání

(z článku Povídání s psychologem V. Mertinem a P. Roupcem v časopise Rodina a škola)

Někteří rodiče se o vzdělávání svého dítěte začnou zajímat až s jeho nástupem do školy. Ale právě předškolní věk je v tomhle směru nejdůležitější.

Vzdělávání je většinou spojováno se školou. Říkáme, teď si hraješ, pak půjdeš do školy a tam se budeš učit Ale vzdělávání začíná okamžitě, v roce nula, když se dítě narodí. Pro malé dítě jsou "okna poznání" v celém předškolním věku otevřena dokořán a nevyužít toho, by bylo škoda. V poslední době se dříve používaný termín předškolní výchova mění na předškolní vzdělávání. Někdo si to ale vysvětluje tak, že by měl připravovat dítě na školu a snaží se v předstihu do něj vpravit školní vědomosti. Někdo může (a často oprávněně) namítnout, zda nejsou tyto školní vědomosti vyžadovány po dítěti již při samotném zápisu, tedy v pěti a půl letech věku dítěte. Často tomu tak bývá a je smutné, že se na tom podílí lidé, pedagogové, kteří by měli být v tomto směru nejinformovanější.

Zejména v dospělém věku se přesvědčujeme o tom, že dobře se učit ještě není zárukou úspěšného života. Zárukou ničeho, dokonce ani úspěchu v povolání. Často slýcháváme hlasy, že současná doba vyžaduje od výchovy jiný přístup, že je zejména třeba vychovávat děti k tomu, aby měly ostré lokty. Není to správné vysvětlení. Dnešní doba spíše požaduje, aby byl člověk flexibilní, dokázal rychle reagovat na měnící se podmínky, rychle se rozhodoval, aby byl komunikativnější, dovedl naslouchat a namísto ostrých loktů měl patřičné sebevědomí. Platí to pro jednotlivce i pro rodinu. Jako rodiče musíme u svého dítěte hledat, v čem je dobré, v čem má co nabídnout a nerozvíjet věci, kde nemá předpoklady uspět.

Rodiče i společnost by měli chtít, aby děti byly školou hodnoceny negativně co nejpozději. Škola by neměla stále poukazovat na to, co dítě neumí, co zkazilo, byť je to pravda. Podle psychologů je například pro děti vhodnější slovní hodnocení, ale většina laické veřejnosti chce známky. Již nyní jsou školy, kde se v nejnižších ročnících neznámkuje. Výstižné slovní hodnocení může zhodnotit nejen výsledky, ale i proces učení, vývoj žáka a vynaložené úsilí. Vyjádří také pro každého povzbuzení do další práce.

Důležité jsou i vztahy učitelé, děti, rodiče. Rodiče jdou do školy s tím, za co je bude učitel zase kárat, učitel jde s obavami, co oni na něj vymyslí. Chybí vzájemná důvěra. Další otázkou je další vzdělávání učitelů, vybavení škol a školských zařízení, finance. Něco lze změnit bez peněz, ale postupně se stejně projeví jejich potřebnost.  

Informace o povinném předškolním vzdělávání - rodiče.pdf (324.84 kB)

Pro rodiče

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Pranostiky

Pranostika na akt. měsíc

Červenec - úrody blíženec.

Pranostika na akt. den

Když prší o Apolináři, dlouho se z lesů paří.

Mohlo by Vás zajímat